Studie: Nízkoemisní zóna v centru ovzduší Plzně moc nezlepší

Zavedení nízkoemisní zóny, která omezí vjezd aut produkujících velké množství škodlivin, by mělo podle odborné studie na zlepšení kvality ovzduší v Plzni jen minimální dopad. Studii dala zpracovat radnice. Město tak zřejmě nízkoemisní zóny, které mají být nástrojem pro snížení prašnosti, množství výfukových zplodin i hluku, nezřídí. Podle studie je nejlepším řešením hlavně změna v organizaci dopravy, řekla ČTK mluvčí magistrátu Zdeňka Kubalová. Podle ekologů ale nemá studie vypovídací hodnotu. 

Plzeň se potýká s horší kvalitou ovzduší. Loni byly na dvou stanicích překročeny denní imisní limity pro polétavý prach v 49 dnech, zákon umožňuje překročení limitů jen pětatřicetkrát za rok. 

Zavedení nízkoemisní zóny by ale podle studie mělo ze všech posuzovaných variant ten nejmenší dopad na pokles znečištění. Zónu lze podle právní úpravy vymezit jen v centru. "Vzhledem k malé velikosti této zóny by ale takové opatření nebylo účinné," tvrdí radní pro životní prostředí Irena Rottová (ODS). Podle vedoucí odboru životního prostředí magistrátu Dagmar Svobodové také nelze vymezit zónu na průjezdné komunikaci, pokud není jiná silnice stejné nebo vyšší třídy, kudy by mohla doprava vést. 
    
Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví ale se studií není spokojen. "Nesplnila to, co jsem očekával. Není to studie proveditelnosti, která by řekla, zda zóny mají smysl," řekl. Materiál podle něj například zmiňoval jen osobní, ne nákladní auta a zahrnoval mnoho výjimek pro auta nesplňující limity emisí. V takovém případě ale podle něj zavedení zón ztrácí smysl. 
    
Podle Svobodové výpočty ukázaly, že zavedením zóny by poklesl objem cest do centra jen o šest procent, dopad na emise by byl zhruba pět procent. Jako nejlepší řešení pro snížení emisí studie doporučuje změnu organizace dopravy. "Například zklidněním centrální části, jehož lze dosáhnout přestavbou vybraných komunikací na pěší zónu, případně zákazem vjezdu do některých ulic nebo úpravou systému parkování," řekla Svobodová. S tím už radnice začala. Snaží se vytěsnit auta z centra. Výrazně nejvyšší dopad na pokles škodlivin bude mít až dostavba důležitých dopravních staveb, například obchvatu. Je to ale drahá a dlouhodobá záležitost. 
    
Vláda v únoru schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón a přísnosti podmínek. 
 
zdroj: ČTK