Stávková pohotovost odborů dopravního podniku v Plzni zrušena

Odbory Plzeňského městského dopravního podniku (PMDP), které v březnu vyhlásily kvůli prodeji části firmy stávkovou pohotovost, ji včera zrušily. Nechtějí, aby městští zastupitelé, kteří budou o vyčlenění opraven tramvají, trolejbusů a autobusů rozhodovat tento čtvrtek, jednali pod tlakem. ČTK to řekl předseda odborů Jaroslav Forejt.

"Důvodem pro zrušení stávkové pohotovosti bylo setkání zástupců stávkového výboru s panem primátorem, které přineslo nové informace a garance pro další fungování PMDP," dodal.

Odbory vyhlásily stávkovou pohotovost 15. března. Důvodem byl připravovaný prodej opraven, které má včetně 240 zaměstnanců, čtvrtiny pracovníků PMDP, převzít podle rozhodnutí výběrové komise plzeňská Škoda Transportation. Radnice by jí platila po 29 let za údržbu a po 25 let by splácela nové depo, tedy 60 až 100 milionů Kč ročně.
 
Odbory prostudovaly návrh usnesení, který předkládá městská rada zastupitelům a jehož součástí je stanovisko k nabídce, které zahrnuje přínosy a rizika v čase. "Stávkový výbor došel k rozhodnutí, že zastupitelé mají dostatek informací k PPP projektu (výstavba depa ve Škodovce a prodej údržby vozů MHD), a mohou proto zvážit případná rizika pro chod našeho města i PMDP," uvedl předseda druhé odborové organizace v PMDP Emanuel Veselý. Podle stanoviska odborů, které má být předáno zastupitelům, podnik sice kvůli přeplněnému depu trolejbusů a autobusů nutně potřebuje novou technickou základnu, ale "nikoli v projektu, kde se tato základna slučuje s prodejem části podniku".
 
Pohotovost neznamenala omezení provozu MHD. "Pohotovost byla protestem proti jednomu uchazeči, proti realizaci PPP projektu i dlouhé délce smluvního vztahu," uvedl Forejt. Odbory tvrdí, že oddělení části firmy prodraží servis vozidel MHD a že lidé nemají jistotu zaměstnání. Odbory sbíraly podpisy zaměstnanců pod nesouhlas s prodejem podniku a všichni, kteří měli odvahu se podepsat, byli proti. Vyjádřilo se 51,4 procenta pracovníků.
 
Pokud zastupitelstvo prodej schválí, odbory už podle Forejta nemohou nic dělat. "Musíme začít jednat se Škodovkou, za jakých podmínek by zaměstnanci přešli pod nový podnik," uvedl. Předáci už dvakrát jednali s vedením strojíren, které je oslovily po vyhlášení pohotovosti. Škodovka na jednání v PMDP tvrdila, že by po dokončení depa, zhruba do tří let, chtěla počet pracovníků údržby zvýšit. "Jako výrobce tramvají a trolejbusů by tam chtěli zřídit také těžkou údržbu, kde by se opravovala vozidla po havárii a dělaly velké prohlídky," dodal.
 
Zakázka na 29 let má přijít na 12 miliard Kč. Škoda City Service, seskupení firem kolem Škody Transportation, by převzala lehkou údržbu, čímž se mají podle náměstka primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) snížit náklady PMDP. Plzeň by platila Škodovce ročně 240 milionů Kč za servis vozů, nyní jsou náklady o osminu vyšší, a k tomu splátky za stavbu depa, které přijde na téměř 1,5 miliardy Kč.
 
Autobusové a trolejbusové depo v centru je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Tramvaje by se přestěhovaly z depa Slovany.
 
zdroj: ČTK