Komunikace s úřady snadno a rychle. Většina formulářů jde vyřídit online

Většina z nás má spojené vyřizování úředních záležitostí s čekáním ve frontách s pořadovým číslem v ruce. V posledních letech ovšem prodělala sekce eGovernmentu v Česku velký pokrok a stále více úřadů a institucí se přiklání k variantě nabídnout občanům co nejvíce služeb elektronickou cestou, aby kvůli zpracování banálního formuláře nemuseli trávit svůj čas sezením v čekárnách. Co vše dnes můžete vyřídit pomocí internetu z domova bez osobní návštěvy úřední přepážky? Jaké další výhody přináší komunikace s úřady online? To vše a mnohem více si můžete přečíst v následujícím článku.

Abyste mohli zahájit svou online komunikaci s úřady, stačí vám jediné – vlastnit datovou schránku. V případě právnických osob je tato povinnost uložená zákonem, ale u běžných občanů (fyzických osob) není zřízení datovky také žádný problém. Postačí vám jedna návštěva na libovolném kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, nejčastěji na poště nebo obecním úřadu. Zde vše vyřídíte jenom s klasickým občanským průkazem, žádné další dokumenty s sebou nepotřebujete. Na počkání a bezplatně vám obsluha přepážky založí datovou schránku, a tím je celý proces hotový. Pokud vlastníte aktivovaný elektronický občanský průkaz nebo jiný způsob k prokázání elektronické identity, můžete si datovou schránku snadno založit i v Portálu občana a nemusíte chodit na Czech POINT.  Provoz datové schránky vás nestojí žádné poplatky a získáte spoustu výhod, mimo jiné jsou to právě přihlašovací údaje, které potom uplatníte pro komunikaci s úřady. 

Komunikace kdykoliv i bez čekání

Snadnější komunikace s finančním úřadem, Českou správou sociálního zabezpečení i třeba zdravotní pojišťovnou. Přes datovou schránku nejen podáte daňové přiznání a přehled o příjmech a výdajích, ale i jiné oprávnění jako například vydání voličského průkazu. Výhodou datové schránky je také možnost vyřízení úředních záležitostí při pobytu v zahraničí, jako je například potvrzení o studiu, pokud to škola přes datové schránky umožňuje nebo obstarání výpisu z Rejstříku trestů. Pakliže jste na mateřské dovolené, oceníte i možnost podání žádosti o rodičovský příspěvek. 

V datové schránce se vám už neztratí důležité informace o přestupku, které si můžete zdarma archivovat v Portálu občana. Dále také budete včas upozorněni automaticky datovou schránkou na blížící se konec ukončení platnosti pravidelné technické kontroly (STK) a konce platnosti občanského průkazu a pasu. Veškerá komunikace prostřednictvím datových schránek s úřady je navíc bez poplatků.

Nejen potvrzení, ale i výpisy

Zdarma můžete požádat on-line i o výpisy z informačních systémů veřejné správy, tedy veřejných i neveřejných rejstříků. Budete-li potřebovat, můžete si tak jednoduše zažádat například o výpis z živnostenského rejstříku, registru obyvatel, registru osob, insolvenčního rejstříku, seznamu kvalifikovaných dodavatelů anebo rejstříku trestů. Zdarma lze pomocí datové schránky a Portálu občana zjistit i bodový stav řidiče. Za správní poplatek je možné si datovou schránkou v online aplikaci katastru nemovitostí obstarat i výpis z katastru nemovitostí nebo se informovat o změnách v katastru nemovitostí.

Kromě komunikace s úřady se můžete spojit i s jinými právnickými osobami, jako jsou dodavatelé nebo zákazníci. Tuto možnost využijete zvláště v takových situacích, kdy potřebujete odeslat například smlouvy anebo faktury, u kterých je nezbytné potvrzení o doručení i garance včasného dodání. Sice je tato služba soukromoprávní komunikace zpoplatněna, avšak je daleko levnější, než kdybyste zaslali pro vás důležitou listovní korespondenci.

Portál občana stále roste a nabízí nové služby

Ať už jste fyzická osoba, nebo OSVČ, můžete se datovou schránkou přihlásit do Portálu občana, který je bránou k elektronickým službám státu a slouží jako samoobslužné místo, kde můžete přes datovou schránku bezpečně a důvěrně komunikovat se státem. Portál občana již nyní nabízí více než 140 služeb a jejich počet postupně roste. Ministerstvo vnitra ČR intenzivně pracuje na nasazování nových služeb na portál a rozvíjí i propojení s bankovním sektorem s využitím přihlašování do portálu prostřednictvím bankovní identity, nebo spolupráci s lokálními úřady a magistráty na obecní a krajské úrovni. „Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ říká Ing. Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra.