Pod svitem žárovek od útlého věku

Světlo z žárovek se ve školách i školkách, které nemají dostatek denního světla, využívá i za bílého dne. Přehnané množství umělého osvětlení ale může mít negativní vliv na dětské zdraví i psychiku. Školy proto hledají stále nová řešení, jak světlo ve třídách zlepšit. Kromě speciálních žárovek využívají i možnost přivést přirozené denní světlo prostřednictvím světlíků, zvětšováním oken a instalací světlovodů.

„Denní světlo je zcela nenahraditelné. Umělé světlo je totiž jednotvárné, bez přirozené dynamiky a blahodárných účinků na lidský metabolismus. Dostatek denního světla tak působí pozitivně nejen na dětskou psychiku, ale i na psychiku dospělých,“ Říká lékařka MUDr. Michaela Vančatová.

Při zajišťování vhodného osvětlení pro děti proto přichází některé školy s inovativními realizacemi. Například mateřská škola v pražských Stodůlkách nedávno dokončila kompletní rekonstrukci. Budova školky původně sloužila jako sportovní centrum a potřeba dostat dovnitř dostatek denního světla zde byla velmi aktuální. Přes návrh velkého proskleného atria bylo osvětlení stále málo, proto zde přišly na řadu světlovody.

Také základní škola v Čakovicích či mateřská škola v Lysé nad Labem prošly rekonstrukcemi, které přivedly do budov více denního světla. „Zabudované světlovody pomáhají splnit hygienickou normu osvětlení pro školní, pracovní a výukové prostory. V mateřské škole jsou pak využity navíc speciální velké rozptylovače, které denní světlo změkčují. Děti tak již nemusí být neustále pod umělým osvětlením,“ říká Jakub Brandalík ze společnosti Lightway.