Odbory dopravního podniku vyhlásily stávkovou pohotovost
Obě odborové organizace v Plzeňských městských dopravních podnicích (PMDP) vyhlásily stávkovou pohotovost. Důvodem je připravovaný prodej opraven tramvají, trolejbusů a autobusů, které by měla včetně 240 zaměstnanců převzít plzeňská Škoda Transportation. Plzeňské zastupitelstvo se bude prodejem části městského podniku zabývat 26. dubna. ČTK to řekl předseda odborů Jaroslav Forejt.
"Důvodem pohotovosti je chystaný prodej části podniku pod projektem PPP, který má společně s výstavbou nového depa prodat opravny včetně personálu a know-how," dodal. Odborové organizace zastávají názor, že oddělení části podniku nepřispěje ke snížení nákladů na veřejnou dopravu v Plzni. Předali proto primátorovi dopis, v němž zaujímají postoj k projektu PPP (výstavba depa ve Škodovce a prodej údržby vozů MHD) a upozorňují na některé nejasnosti. Požádali o předání dopisu zastupitelům na jejich jednání.
Podle Forejta je stávková pohotovost zatím formální, neznamená omezení provozu MHD. Odbory budou do 28. března sbírat podpisy zaměstnanců pod nesouhlas s prodejem podniku a ty předají představenstvu PMDP a primátorovi. "Chceme znát názory našich lidí na projekt," dodal.
"Vnímám to tak, že odboráři stojí o to, aby se dostali do přímého kontaktu s vedením města Plzně a diskutovali s ním o PPP projektu," řekl generální ředitel PMDP Michal Kraus. Odbory si nedaly žádné podmínky pro případný termín vyhlášení stávky.
Odtržení opraven podle Forejta prodraží servis vozidel MHD, kterou by městský podnik musel po 29 let nakupovat od Škodovky, navíc se město zaváže k úhradám vysokých splátek. Převedení pracovníci podle něj nemají jistotu dlouhodobého zaměstnání.
Obří zakázka na 29 let přijde na 12 miliard korun. Škoda City Service, seskupení firem kolem Škody Transportation, by v prvních čtyřech letech převzala lehkou údržbu, čímž se mají podle náměstka primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) snížit náklady PMDP. "Za čtyři roky se má postavit depo a po 25 let bychom ho hradili ve splátkách. Poté by budova, kterou město nezbytně potřebuje, byla naše," uvedl.
Podle ministra financí Miroslava Kalouska je projekt pro Plzeň moc rizikový. V případě jeho schválení by město 29 let splácelo průměrně ročně 414 milionů korun, což je asi desetina rozpočtu. V soutěži o zakázku byl podle ministerstva jediný uchazeč, což nezaručuje nejvýhodnější cenu.
Škodovka navrhla využít obří halu bývalé lokomotivky, vyloučena není ani stavba na pozemku v bývalých kasárnách Zátiší. Stavba dep, dílen údržby a jejich vybavení přijde asi na dvě miliardy korun. "Dalších deset miliard korun je suma, která by se tak jako tak musela vydat na udržování vozového parku. Buď by peníze šly privátnímu partnerovi, anebo do PMDP, které si vlastními silami, outsourcingem nebo externími dodavateli údržbu zajistí," řekl náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD).
Škodovka by odkoupila od města údržbu tramvají a trolejbusů s 240 zaměstnanci, což je čtvrtina pracovníků PMDP. Inkasovala by tak kromě splátek za budovu i peníze za servis. Autobusové a trolejbusové depo v Cukrovarské ulici, staré desítky let, je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Tramvaje by se přestěhovaly z depa Slovany.
zdroj: ČTK