Krajům jde podle něj o to, aby měly zaručený jistý příjem, který jim umožní i dlouhodobější plánovaní oprav na silnicích druhých a třetích tříd. "Na té spotřební dani se v roce 2013 vybralo 69 miliard a kraje nedostaly ani korunu. Přitom ta daň se vytváří mimo jiné i na silnicích druhé a třetí třídy. My potřebujeme dlouhodobě plánovat, jak opravovat tyto silnice. V posledních letech, kromě na povodně, kraje nedostaly ani korunu," řekl Šlajs.
Letos se podle něj podařilo prosadit, že příští rok dostanou kraje na opravy svých silnic celkem tři miliardy, což bude pro Plzeňský kraj znamenat 283 milionů korun. K tomu přidá hejtmanství ve svém rozpočtu 140 milionů, další peníze doufá dodat z úspor ze zimní údržby a z dotací EU. Na silnice tak půjde příští rok v kraji přes miliardu korun. Pokud by kraje uspěly se svým požadavkem na podíl ze spotřební daně z pohonných hmot, mohl by přepočtený podíl pro Plzeňský kraj činit 586 milionů ročně. "Což znamená, že bychom mohli postupně začít umořovat deficit na naší silniční síti a postupně ji začít zlepšovat," dodal Šlajs.
Část výnosů ze spotřební daně z pohonných hmot je již nyní příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, který ale nefinancuje opravy a údržbu krajských silnic. Podle Šlajse bude příští rok ve fondu 94 miliard korun, kraje z něj dostanou ale jen přislíbené tři miliardy.
zdroj: ČTK