Stavba obchvatu Plzně začala, první část vyjde na miliardu

V Plzni začala stavba západního městského okruhu. Nejdražší silnice Plzeňského kraje za jeho dvanáctiletou historii přijde skoro na miliardu korun a má být hotová v červnu 2014. Jde o první etapu obchvatu dlouhého 2,1 kilometru, která povede od Domažlické ulice přes Vejprnické údolí k Chebské ulici. Dvouproudou komunikaci bude možné v budoucnu rozšířit na čtyřproudou, součástí bude 300 metrů dlouhý most, řekl ČTK hejtmanův náměstek Jaroslav Bauer (ČSSD). Druhé důležitější etapě zatím chybějí pozemky a hlavně potřebné více než dvě miliardy korun.

Pro Plzeň je okruh zásadní silniční stavbou. "První částí sice získá sídliště Skvrňany druhé napojení, ale bez druhé etapy neplní okruh funkci, kterou mít má," řekl hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

"Právě nyní vedeme diskusi o realizaci druhé etapy, která povede z Křimic kolem Radčic až na Lochotín. Jednání je nutné urychlit, protože stavba má smysl pouze jako celek," uvedl primátorův náměstek Petr Rund (ODS). Podle něj už je vydané územní rozhodnutí a vykoupena většina pozemků. Sehnat peníze na druhou etapu bude podle něj velký problém, a proto by kraj jako investor měl začít diskutovat se státem, zda by stavbu nepřevzal. "Pak by ale zřejmě padla varianta průtahu městem kolem Škodovky," uvedl. Připravuje ji státní Ředitelství silnic a dálnic a nyní se má začít zpracovávat posudek EIA.
 
První etapa okruhu vytvoří přímé spojení Skvrňan s Křimicemi, tedy se silnicí z Plzně na Stříbro. Až druhá etapa k hypermarketu Globus bude mít pro řidiče hlavní efekt. Zvláště pro motoristy směřující na největší sídliště Lochotín, jež je spojeno s centrem jen jednou přetíženou hlavní silnicí. Celý obchvat umožní řidičům z jihu a západu dostat se rychleji na Karlovarsko, Mostecko a na sever Plzeňska a obslouží průmyslovou, obchodní a univerzitní zónu Borská pole.
 
"Každopádně my dnes touto stavbou suplujeme něco za stát. Protože propojení hlavních tahů na Domažlice a na Karlovy Vary krajskou silnicí druhé třídy je až paskvil. Mělo by to být pokračování státní silnice I. třídy od Domažlic," uvedl Bauer. Druhou etapu okruhu začne kraj řešit, až město podle dohody vykoupí pozemky a bude mít projekt.
 
"Pořád nemáme závazné stanovisko města Plzně, zda cesta převodu obchvatu na stát je pro ně ta pravá. Město musí říct, zda půjdeme cestou společné investice s úvěrem nebo počkáme na příští plánovací období EU. Klonil bych se k tomu paralelně vyjednávat se státem, ale čekat jak dopadnou dotace EU na silnice," řekl Chovanec. Reálně lze podle něj stavbu druhé části okruhu zahájit v roce 2015 a skončit do dvou let.
 
"Demolice, skrývky zeminy a odlesňování začaly už v červenci. Připravuje se projekt, aby mohly práce začít naplno," řekl Zdeněk Pilík, jednatel Berger Bohemia, lídra dodavatelského sdružení, jehož členy jsou Metrostav, Eurovia a Strabag.
 
Cenu stavby první etapy se podařilo díky konkurenci 12 uchazečů stlačit o pětinu na 801 milionů korun. Z toho 586 milionů korun uhradí kraj, z nichž 85 procent dá evropský program ROP a zbytek Plzeň. Celkem i s přeložkami sítí, výkupy pozemků a projekty vyjde na téměř jednu miliardu Kč, přičemž kraj vydá tři čtvrtiny. První etapa musí být hotová do června 2014, což je podle Bauera "nadoraz", protože do konce roku musí být vyúčtována v Bruselu.
 
zdroj: ČTK