Škoda Electric dodá GE Transportation pohony za jednu miliardu Kč

Plzeňská Škoda Electric podepsala s GE Transportation kontrakt za miliardu korun. Americkému koncernu dodá mechanické pohony pro 110 lokomotiv na osobní přepravu určené pro Kazašské státní dráhy (KTZ). První prototyp bude GE Transportation předán už letos v říjnu, sériové dodávky 660 kusů začnou na přelomu let 2014 a 2015 a skončí v roce 2018, řekl ČTK šéf divize trakční motory Martin Sobotka. Pro divizi je to největší kontrakt v historii. 

"Nová zakázka přináší možnost spolupráce se světovým gigantem GE Transportation, který patří ke globálním strojírenským lídrům a mezi největší světové výrobce lokomotiv pro nákladní dopravu. S novou vývojovou řadou lokomotiv Evolution TM Series nyní proniká i do oblasti vývoje a výroby lokomotiv pro osobní dopravu," uvedl. 

Škodovka počítá s tím, že by mohla s GE v budoucnu více spolupracovat, nejen v železničních vozidlech. Američané ale mají velmi přísné standardy i smlouvy. "Vybrali si nás díky referencím, schopnosti dodat řešení na míru v daných cenách i termínech a garancím kvality. Motory, jež musí Škodovka kompletně vyvinout, projdou životnostním testem až do úplného zničení. Pokud testem neprojdou, tak je velký problém," uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. 
    
Podnik dodá pro 110 dieselelektrických lokomotiv kompletní pohony zahrnující motor, převodovku a dvojkolí. Nové lokomotivy, konstruované pro rychlost až 160 kilometrů v hodině, musejí být spolehlivé v pásmu teplot od minus 55 až do plus 55 stupňů Celsia. Stroje vychází z nákladní lokomotivy, kterou už GE v Kazachstánu provozuje. 
    
GE oslovila Škodu přímo loni v dubnu. "Zakázku považujeme za ocenění našich dosavadních dodávek. Obdobný motor pro lokomotivy jako nyní pro GE Transportation jsme v minulosti vyráběli například pro koncern Alstom. Aktuálně spolupracujeme s globálním výrobcem Hyundai Rotem, jemuž dodáváme kompletní pohony pro 80 lokomotiv," uvedl Šilhánek. Důležitou roli sehrály reference amerického Caterpillaru, největšího světového výrobce důlních strojů a nákladních vozidel pro těžební průmysl. Plzeňský podnik mu deset let dodává motory pro těžební stroje. 
    
"GE má vlastní motory a nikdy je nenakupoval. Proto jsme nevěřili, že by to byl reálný projekt a pokládali jsme ho spíše za průzkum trhu," uvedl Sobotka. Kromě podpisu premiérové smlouvy s GE přinesl také napojení na bohatý Kazachstán, který hodně investuje do infrastruktury. Motor vyvíjený v Plzni bude mít zcela jinou konstrukci od amerického, protože GE má ten svůj "jen" pro nákladní lokomotivy. 
    
Dosud největší kontrakt Škody Electric, zakázka pro Hyundai Rotem, má hodnotu dvou miliard korun a je to dosud největší exportní zakázka podniku. Lokomotivy jsou určeny pro turecké státní dráhy. Dosud předala Škoda Electric pohony pro 19 strojů. Od konce ledna se její specialisté podíleli na zprovoznění prvních dvou prototypových lokomotiv v Jižní Koreji. Turecko už rozhodlo, že pořídí dalších 160 až 320 lokomotiv. Čeká ale, jak se osvědčí vozy z první série. 
    
Škoda Electric, výrobce trolejbusů, trakčních motorů a pohonů se 750 lidmi, utržila předloni tři miliardy korun, meziročně o 15 procent více. Čistý zisk činil 700 milionů Kč a byl o 18 procent vyšší. Za loňský rok podnik utržil 3,3 miliardy korun. Loňský zisk firma neuvedla. 
 
zdroj: ČTK