Projekt v Plzni zjišťuje pohybové dovednosti předškoláků

Stovky dětí z plzeňských mateřských škol podstoupily letos jednoduché testy, které připomínají pohyb zvířat - kráčejícího čápa, skákající žábu, vlnícího se hada nebo šikovného lachtana. V projektu Pohyb 1P se Nadace sportující mládeže snaží zjistit pohybovou úroveň pětiletých předškoláků.

Testy spíš než časy a vzdálenosti zjišťují schopnost dětí udržet rovnováhu, zapojit různé skupiny svalů nebo koordinovat pohyby. Výsledky dostanou ten samý den rodiče spolu s vyhodnocením a doporučením dostupných sportů, pohybových aktivit a zdravé výživy, řekl dnes ČTK František Berka z nadace.

Na základních školách pohybové dovednosti hodnotí učitelé při povinném tělocviku. Pro předškoláky ale žádné hodnocení ani standardy pro porovnávání oficiálně nejsou. "Přitom čím dříve se s pravidelným pohybem začne, tím lépe si ji (pohybovou dovednost) dítě osvojí a udrží si ji. A pravidelný pohyb a zdravý jídelníček jsou prevencí před neustále stoupajícím podílem dětí s nadváhou nebo obezitou," řekl Berka. K pohybovým testům se připojilo také zjišťování podílu dětí s nadváhou nebo naopak s podváhou.

Projekt se v Plzni rozjíždí už delší dobu. Několik let trvalo počáteční sestavení, příprava a obhájení v akademickém prostředí. Zhruba od roku 2010 se podle toho, jak se nadaci daří sehnat peníze, testy provádějí. Letos se testování zúčastnilo kolem 30 plzeňských školek, v každé v průměru kolem 50 dětí. Nadace by chtěla, aby takové testování začalo po celé republice, vše ale záleží na finanční podpoře. "Nejlépe by bylo, kdyby si takový projekt vzala za své třeba nějaká zdravotní pojišťovna," míní Berka. Byl by také rád, kdyby se v budoucnu podařilo centrálně vytvořit standardy pohybové gramotnosti u dětí.

Například 63. mateřská škola v Lábkově ulici se do testů zapojuje opakovaně. Její ředitelka Alena Držalová to považuje za velmi důležité. Školka na testech vidí, zda její vzdělávací nabídka včetně pohybových aktivit dětem stačí. Nejvíce dětí patří podle ní při vyhodnocení do průměru dobře pohybově nadaných dětí. Ve zbytku třídy je pak méně velmi nadaných dětí než dětí s podprůměrnou pohybovou dovedností. Některé děti podle ní nejsou ani tak nešikovné, ale neumí si poradit se svým tělem a správně ho koordinovat.

Testování předškoláků není výběr pro vrcholový sport nebo hledání talentovaných sportovců. "Je to snaha udržet a zvýšit pohybové dovednosti a dostat děti do pohybové dostatečnosti. Je to služba pro rodiče, je to nasměrování a doporučení, protože rodiče často, dokud nedostanou nějakou pobídku, se po tom ani moc nepídí," dodal Berka.

zdroj: ČTK